Droomwaarden voor muurdoorvoerunits van Naber

Muurdoorvoerunits en luchtafvoerkleppen van Naber zijn perfect geschikt voor efficiëntie- en passiefhuizen. Dat toont een onafhankelijke studie aan. Het resultaat zijn comfortabele luchtafvoeroplossingen bij slechts minimale warmteverliezen.

Bij hooggeïsoleerde en nagenoeg luchtdichte gebouwen komt het op ieder detail aan. Alleen al kleinere lekkages jagen de energiebehoefte de hoogte in en verslechteren het wooncomfort. Een frequente toegangspoort tot koude tocht zijn ondichte en slecht geïsoleerde muurdoorvoerunits van wasemkappen. Een dichte muurdoorvoerunit die betrouwbaar vele jaren lang functioneert, verhindert dergelijke energielekken.

De muurdoorvoerunits flow Star GTS, BIXO en de THERMOBOX van Naber zijn de perfecte oplossingen voor deze eisen. Dat is het resultaat van een door de autoriteiten gesubsidieerde studie in opdracht van het Duits Federaal Instituut voor Bouw-, Stads- en Ruimteonderzoek (BBSR).

Topprestaties bij elke bouwwijze

Bij zowel een krachtige bries als normale windomstandigheden houden de muurdoorvoerunits van Naber koude lucht weg van de woonruimte. Dat is met het oog op energiebesparing en klimaatbescherming belangrijk, omdat er zich anders met uitzondering van de bedrijfsduur van de wasemkap bijna dag en nacht een aanzienlijk warmteverlies voordoet.

In het zeer geringe lektempo die over de dichtheid uitsluitsel geeft, slaagt het trio trouwens onafhankelijk van de bouwwijze. Flow Star GTS is uitgerust met een stabiele metalen veer die de muurdoorvoerunit opent en sluit zodra de wasemkap luchtdruk opbouwt. De eenvoudig achteraf uit te rusten THERMOBOX heeft drie achter elkaar liggende kleppen die met kleine magneten veilig in een gesloten positie gehouden worden. Tussen deze kleppen wordt er een warmte-isolerend luchtkussen gevormd. Het met een elektrische motor en een verdraaibaar membraan met Twister-Tec technologie uitgeruste BIXO steekt er als beste onder de geteste toestellen uit en houdt ook bij een hoge winddruk uiterst dicht.

Duidelijke energiebesparing dankzij Naber-technologie

De studie toont de extra energiebehoefte per vierkante meter woonruimte voor een typische flat van 60 vierkante meter, toont de studie aan dat de muurdoorvoerunits van Naber zo dicht zijn, dat ze met slechts 0,3 kilowatturen per vierkante meter en per jaar (kWh/m²a) en minder rondkomen. De parallel geteste toestellen van merkfabrikanten en uit de doe-het-zelfsector dichten duidelijk slechter af. Vertrouwen de gebruikers alleen op de terugslagklep van de wasemkap of is er enkel en alleen een ventilatierooster geïnstalleerd, wordt het met twee tot meer dan acht kWh/m²a echt duur, zelfs in de woning in een passiefhaus die als referentie diende. In oude gebouwen en inefficiënte radiatoren neemt het warmteverlies nogmaals duidelijk toe – een belangrijk thema voor de energetische sanering.

Geen comfortverlies door luchtafvoer

Samen met nog andere resultaten van de studie, onder andere over detectiepercentages van wasemkappen, door sensoren gestuurde verrmogensregelingen en de invloed van verschillende systemen op de nastroming van lucht komt er een interessant beeld tot stand: bij de keuze van een efficiënte wasemkap met een goede detectie van de kookdamp die de lucht via aerodynamisch optimale kanalen zoals de innovatieve COMPAIR PRIME flow® en een muurdoorvoerunit van Naber naar buiten leidt, zijn er ook in de luchtafvoermodus geen of slechts minimale beperkingen bij het wooncomfort in een passiefhuis te verwachten. Dat geldt ook voor kleinere woningen waarbij de afvoer van de met geurtjes, schadelijke stoffen en vocht belaste, warme kamerlucht een grotere invloed op de energiebalans heeft. Worden er automatische vermogensregelingen voor de wasemkap gebruikt, dan neemt de invloed des te meer af.

De studie „Onderzoek van wasemkapsystemen in woonkeukens met betrekking tot energetische, stromingstechnische en hygiënische aspecten“ werd in opdracht van het Duits Federaal Instituut voor Bouw-, Stads- en Ruimteonderzoek (BBSR) uitgevoerd en door het Duits federaal Ministerie voor Openbare Werken op basis van de middelen van het innovatieprogramma “Toekomst Bouw” gesubsidieerd. Betrokken waren het Passiefhuis Instituut in Darmstadt, het ITG Instituut voor Technische Gebouwuitrusting en het Instituut voor Houttechnologie, allebei in Dresden, evenals de firma Naber uit Nordhorn.

Download Persbericht

PDF – Download

Persfoto's

Wij vestigen er uitdrukkelijk de aandacht op dat op grond van de aan ons overgedragen beeldrechten het gebruik van de bijgevoegde afbeeldingen uitsluitend voor reclame voor door Naber verworven producten toelaatbaar is. Naber is altijd gerechtigd het gebruik van data of beelden/illustraties/afbeeldingen binnen een redelijk tijdsbestek te verbieden. Een bewerking of hervorming van het materiaal is slechts voor zover toelaatbaar indien de identiteit van het materiaal, in het bijzonder van de merken en merktekens, niet gewijzigd wordt. Het is niet toelaatbaar, de gegevens of afbeeldingen/illustraties/grafieken aan derden door te geven of gebruiksrechten over te dragen of een ander gebruik door derden toe te staan.

COMPAIR® flow Star GTS 150 muurdoorvoerunit

COMPAIR® flow Star GTS 150 Luchtrichting

COMPAIR® PRIME flow P-E-Jal Col flow 150 muurdoorvoerunit

COMPAIR® flow Star GTS 150 muurdoorvoerunit